fbpx

För förändring i media – och på tallriken

Du ser och hör Ana Bradley från Sentient Media prata på Vegoforum 2021 den 13 februari då vi har tema “Vego och djurrätt i journalistiken”.

Text: Maria Fornstedt

ANMÄL DIG TILL WEBBINARIET HÄR!

– I det stora hela är det som något som blippar till i mediebruset, som nu om minkfarmarna i Europa. Men att belysa sammanhanget, sambandet mellan jordbrukens djuruppfödning och klimatförändringarna det är det få som gör i stora media.

Ana Bradley tycker inte att attityden till djurrätts- och vegofrågor i mainstreammedia förändrats mycket alls. Även om det händer då och då att nyheter om kött- och mjölkindustrin får stor uppmärksamhet.

Ana Bradley är executive director på Sentient Media som är en USA baserad organisation, även om Bradley själv arbetar i England. De är icke-vinstdrivande och engagerar journalister, skribenter, digitala marknadsförare och techarbetare som försöker göra djurrätts- och vegofrågor mer uppmärksammade, genomlysta och transparanta.

100 skribenter i ett kollektiv arbetar med att få ut sitt material till stora, mainstreammedier. Hur får man sina frågor omskrivna i the Guardian? Hur blir frågorna synliga på Google? Hur och när säljer man in en artikel? Sentient Media försöker täcka gapet mellan djurindustrins och klimatets verklighet och den information vi får oss till livs genom stora tidningar och tv-kanaler.

Det händer saker på området men det händer isolerat ”som i små bubblor” menar Ana Bradley:
– Det förekommer att forskare och politiker samlas till klimatkonferenser och äter kött till lunch.

Hon tar som ett annat exempel på att sambandet inte tas på allvar, att flygets inverkan på klimatet får betydligt större täckning i media än kött- och mjölkproduktionen. Ändå står flyget bara för 2,5 procent av koldioxidutsläppen i dagsläget och djuruppfödning för över trettio procent.

Visst finns det sojaprodukter och Veganuari men det finns inget medvetande om att det är bråttom, att vi befinner oss i en klimatkris, menar Bradley och påpekar att den alternativa livsmedelsproduktionen omsätter fyra miljarder dollar – men köttproduktionen två biljoner dollar.

Och det globala köttätandet går åt fel håll. I Kina har köttindustrin fått luft under vingarna. Man går från hälsosam och billig mat till skadlig och dyr. Det har redan börjat få konsekvenser för kinesernas hälsa:
– Olika kulturer har olika infallsvinklar på köttätandet. Men om framgång ska mätas i hur mycket kött man har råd att äta. Då går utvecklingen åt fel håll.

Antalet veganer i Storbritannien ligger enligt Bradley konstant kring en procent. Däremot kan de som äter växtbaserad kost ha ökat något.
Sentient Media försöker få kontakt med dem som inte nås av specialengagerad media, till exempel försöker man få högermedia att skriva och debattera:
– Vi försöker nå dem som vanligtvis inte är våra vänner. Det är ju ett ämne som beröra alla. Alla borde vara delaktiga.

Sentient Media försöker vara där människor söker. Söker man på frågor som berör animalieproduktion så ska man få relevanta svar. Ana Bradley berättar att Sentient Medias rubriker nådde 30 miljoner läsare förra året.
– Den viktigaste uppgiften man har som organisation är att bidra till upprätthålla planetens hälsa. Sett som sambandet mellan hälsan hos människor, djur och jordklot.

Kändisar och idrottsmän får mer än gärna fortsätta att dra sina strån till stacken. För det har inverkan på folks beteenden och attityder:
– Veganen är inte längre suspekt och stereotyp; blek och mager. Det finns förebilder. Filmen The Game Changers hade stor effekt på det området.
Och nu i samband med Covid 19 har den vegetariska hälsoaspekten belysts igen. Många som har dött eller blivit svårt sjuka under epidemin har haft höga kolesterolvärden, diabetes eller övervikt. Tillstånd som har koppling till ett högt köttintag. Kanske kan detta vara början till ett lite skifte mot ett växtbaserat leverne.

Att klimatdebatten skulle ha haft någon större inverkan på täckningen av vegofrågor i stora media håller hon som sagt inte med. Kanske något lite. Men inte alls i den proportion som den borde ha. I och med att vi vet hur stor effekt köttproduktionen har på klimatet:
– Varför nämner ingen att den allra enklaste förändringen man kan göra som individ? Att ändra vad man lägger på tallriken. Sociala medier och engagerade individer gör det, men politiker, forskare och media? Det är ett starkt ord, men för mig är det kriminellt.

ANMÄL DIG TILL WEBBINARIET HÄR!