fbpx

”Vi sitter inte och väntar”

Du ser och hör Camilla Bergvall från Djurens Rätt prata på Vegoforum 2021 den 13 februari då vi har tema “Vego och djurrätt i journalistiken”.

Text: Maria Fornstedt

ANMÄL DIG TILL WEBBINARIET HÄR!

– Varför ska man inte vara vegan?  Jag blev vegan när jag upptäckte hur verkligheten ser ut. Jag kände mig förd bakom ljuset. ”Behandlas djur verkligen så här illa?” Det tror ju inte folk.

Camilla Bergvall har varit förbundsordförande för Djurens Rätt sedan 2019.
Attityden mot djurrättsvänner tycker hon har förbättrats och frågorna ges större uppmärksamhet till exempel i media. Hon ser ett samband mellan det och attityden gentemot veganer och vegetarianer:
– Det är väldigt positivt. Och det hänger ju ihop med klimat- och miljödebatten.

Camilla Bergvall ser ett starkt samband mellan de olika frågorna och menar att det ytterst handlar och grundläggande strukturer, om hur man ser på utnyttjandet av djur och natur.

Djurens Rätts framgångar i media ser hon som ett utslag för att de egna proaktiva kanalerna fungerar.  Pressmeddelanden, rapporter, aktivism, hemsida och tidning:
– Vi sitter inte och väntar. Det är rörelsen som lyckas få ut sitt budskap.
Att som i Uppdrag granskning här om veckan nå ut med djurrättsfrågor i mainstream media är dock mycket viktigt, så att även allmänheten får upp ögonen för hur djuren behandlas. Djurens Rätt började för länge sedan med att kritisera djurförsök, men djurrättsfrågan växer hela tiden:
– Vegofrågorna har hunnit i kapp. De diskuterade inte så mycket förr. Det blir ett större och större fokus på industrin, som köttproduktionen. Nu vet vi att det verkligen inte är hållbart att producera djur till mat, säger Camilla Bergvall.

Djurrättsfrågorna skördar framgångar även globalt, i frågor som rör djurförsök och pälsproduktion finns det många länder som ligger långt före Sverige. Och Djurens Rätt bedriver mycket internationellt samarbete.

Camilla Bergvall kommer att ägna sin del av Vegoforum till att fokusera på hur Djurens Rätt har förandrats genom tiderna. Man har ju en över hundra år lång historia. Och på hur man använder de egna informationskanalerna för att nå ut. Bland annat till mainstreammedia.
– Det är alltid spännande att samtala om de här frågarna, avslutar Camilla Bergvall.