fbpx

Glädjechock i vegovärlden

”Det senaste året har varit en fet smocka i ansiktet på alla som trodde att vegomaten bara var en trend. Vi har klampat in i mainstreammedia, blivit glädjechockade av en rad nya produkter och börjat se ett stort skifte i hur folk i allmänhet ser på en grönare tallrik.”

Mattias Kristiansson är onekligen en av dem som hjälpt vegotänket att lyfta. Med sitt magasin VEGO, sin podd, sina kokböcker, TV-framträdanden och föredrag inspirerar han veganer, vegetarianer och inbitna köttätare att prova nya rätter, att experimentera i köket och att inse att det där med att laga veganmat inte behöver vara svårt eller krångligt.

På Vegoforum kan du höra Mattias ge ett peppande föredrag om de senaste årens framgångar för vegomaten.

Mattias Kristiansson

Vad tror han då om den närmsta framtiden?
– Jag hoppas på att allt fler går över till att bli vegetarianer och veganer på heltid, men tror att det i första hand kommer handla om att den breda massan faktiskt börjar skära ner ordentligt på animalier. Dels för att utbudet av produkter och restauranger ständigt ökar, dels för att medvetenheten ökar tack vare ett stort informationsflöde och dels för att folk faktiskt inser att vegomat inte är en tråkig kost för endast frälsta.

Mattias är övertygad om att de flesta svenskar är emot djurindustrin som den ser ut, att de vill göra något för miljön och sin egen hälsa, men länge inte har vetat vad och hur.

– Nu, med alla dessa genvägar och inspiration som finns där ute, börjar de ta babysteps i en grönare riktning.

Finns det några föregångsländer som vi kan snegla mot?
– Nja, vegotrender är ju överlag kopplade till större städer rent generellt. Det jag kan gilla med städer som Berlin, Los Angeles och New York är att vegokäket är normaliserat på ett annat sätt. Ingen kollar snett om du går in på en restaurang och ropar vegan. Självklart finns det även bättre restauranger med högre toppar och större variation än i Sverige, där ligger vi efter. Många länder har även en annan typ av utbud när det kommer till produkter, men vi i Sverige är inte så långt efter som folk vill få det till att vara.

Hur kan jag vara med och påskynda utvecklingen?
– Att bjuda på mat är ett superbra steg för det öppnar verkligen upp folks ögon. Du kan självklart dela relevanta artiklar om djurindustrin, mat och klimat och hälsa i sociala medier. Det är ju trots allt så många tar del av information.

Att prata vegonorm på din arbetsplats är också en variant, säger Mattias. Och att efterfråga produkter i matbutiken och visa ett intresse. Då kommer de också lyfta fram sitt vegosortiment mer. Han tycker också att vi ska kontakta politiker, lämna in medborgarförslag och försöka påverka de som påverkar.

– Men som sagt, du kommer långt genom att bara andas och leva vego i allt du gör.

Vad har du på gång för egen del?
– Tidningen VEGO rullar på. Vi släpper ett specialnummer, VEGO & Vin, den 12 oktober där vi visar upp vegomat med en guldkant, hur man matchar vego med vin, besöker de bästa restaurangerna, träffar de främsta kockarna m m. Sedan håller jag även på med min nästa bok som kommer att bli episk. Folk frågar mig hela tiden om en restaurang eller café, så nu har jag börjat skissa upp lite olika koncept även om det ligger längre fram i tiden. Det finns många luckor på marknaden som jag vill fylla med något härligt, men allt tar tid.

I väntan på det stället får man hålla till godo med tidningen VEGO, som är Sveriges största vegetariska mattidning och den mattidning av alla som växer starkast.

– Vi har ett snitt på 77 000 läsare per nummer och fortsätter att öka. Vi har verkligen haft en fantastisk resa och blir matta av glädje av alla fina kommentarer.

Matmagasinet VEGO

VEGOPODDEN