Vissa kommuner satsar ordentligt på vegomat i skolorna, medan andra verkar göra sitt yttersta för att försvåra för de elever som vill äta mat utan animalier. Hur kan man göra om man vill ha vegomat och vad har skolan för skyldigheter?
Svensk mat- och miljöinformation pratar med Francesca Vilches, som är en av föreläsarna på årets Vegoforum. Till vardags arbetar Francesca som konsumentansvarig på Djurens rätt och får många frågor om vegomat i skolan.
Francesca blev själv vegan när hon var 18 år, efter att hon fick hem en folder från just Djurens Rätt, som jämförde grisar och hundar. Eftersom hon själv hade haft hund i stort sett hela livet blev det en riktig ögonöppnare. Hon menar att utvecklingen sedan dess har gått snabbt framåt, i alla fall när det gäller näringslivet.
– Jag tror att företag har förstått att det går att tjäna pengar på att nischa sig och vara pionjär i hållbarhetsutvecklingen.
Däremot hänger den offentliga sektorn inte alls med tycker hon.
– Det är som att den offentliga sektorn har halkat efter. Vissa skolor ligger förvisso i framkant, men andra skolor vägrar att laga vegansk mat. Mycket handlar om kunskap och engagemang!
Djurens rätt arbetar med skolmatsfrågan på flera sätt.
– Dels genom att uppmärksamma det via våra kanaler, dels genom att hålla föredrag om ämnet och dels genom att nätverka med olika aktörer ute i kommunerna. Vi har bland annat börjat göra årliga undersökningar för att kartlägga vilka kommuner som har vegoalternativ som policy för sina offentliga måltider.
Hur är det då, har man laglig rätt till vegansk mat?
– I korta drag: nej du har inte rätt till det. Barn i årskurserna 1-9 har rätt till näringsriktigt mat, inklusive barn med allergier eller barn som på grund av religiösa skäl inte kan äta vissa livsmedel. Eftersom veganmat inte faller under diskrimineringslagen går det inte att yrka på det. Men med en bra dialog tror jag att de flesta kan ordna det ändå.
Francesca avslutar med två beprövade råd till den som trots allt har svårt att få igenom sin önskan i skolan.
– Tryck på kommunens miljömål och det utanförskap det uppstår av att inte kunna äta i skolan.