fbpx

Pressmeddelande: Köttkonsumtionen minskar – Vegoforum visar vägen till framtidens mat

Vegoforum är en kunskapsdag på ABF-huset i Stockholm om fördelarna med vegomat – för miljön, den globala matförsörjningen, djuren och hälsan. Dagen är fullspäckad med seminarier, workshoppar, utställare och utrymme för diskussion och mingel. Forumet har något för alla – från den som är nyfiken på vegomat till den som jobbar professionellt eller ideellt med vegorelaterade frågor.

Den 5 mars släppte Jordbruksverket nya siffror, som visar att köttkonsumtionen i Sverige fortsätter att falla. De senaste åren har också efterfrågan på vegomat ökat explosionsartat. Detta beror framför allt på konsumenternas ökande medvetenhet om djurhållningens negativa påverkan på klimat, miljö, global matförsörjning, hälsa och djurvälfärd.

Vegoforum är en kunskapsdag i ABF-huset i Stockholm, där alla dessa aspekter av djurhållning och köttkonsumtion diskuteras av klimatforskare, ekonomer, etologer, djurrättsaktivister, branschorganisationer, miljöorganisationer, opinionsbildare, lantbrukare, kostchefer, kommunpolitiker, riksdagsledamöter, läkare, företagare, investerare och kockar.

Forumet är öppet för allmänheten och har fri entré. Forumets mål är folkbildning om frågorna och det finns program för alla – från den med nyväckt intresse för vegofrågor till den som jobbar professionellt med mat, miljö, hälsa och djurskydd. Det finns också ett flertal programpunkter för den som vill lära sig hur man kan påverka samhället i vegovänlig riktning på ett effektivt sätt genom ideellt engagemang.

Vegoforum 2019 äger rum i ABF-huset i Stockholm söndagen 10 mars. Årets forum är det sjunde i ordningen och det största hittills, med ett digert program i fem parallella spår och omkring 30 utställande organisationer och företag, som visar upp sin verksamhet och sina produkter.

I år finns också massor av aktiviteter för barnen. I husets rymliga källarplan kan barnen spela, rita, måla, pärla, pyssla och leka. Två gånger under dagen kan barnen delta i en cirkusworkshop, där de lär sig jonglera.

Under Vegoforum har ABF-husets restauranger, Cirkeln och Fandado, helt växtbaserade menyer med lunch och fika.

– Jag hoppas att Vegoforum inspirerar många att äta mer vego och att engagera sig i vegofrågorna. Förutom att förmedla kunskap vill vi att forumet fungerar som en social mötesplats, där besökarna lär känna varandra och hittar organisationer och sammanhang de vill engagera sig i, säger Per-Anders Jande, projektledare för Vegoforum 2019.

MER INFORMATION OM VEGOFORUM 2019
Mer information och fullständigt program finns på Vegoforums webbplats och Facebooksida:

vegoforum.se
facebook.com/vegoforum
facebook.com/events/716670228691832/

TID OCH PLATS
Söndag 10 mars 2019 kl. 09.30-15.30 i ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm

Mejla eller ring om du vill boka tid för intervju eller har frågor om eventet.

Per-Anders Jande
Projektledare för Vegoforum 2019
info@vegoforum.se

OM ARRANGÖRERNA
Vegoforum arrangeras i år för sjunde gången av Svensk mat- och miljöinformation i samarbete med ABF Stockholm. Svensk mat- och miljöinformation är en ideell förening som informerar om matens miljöpåverkan och arbetar för en hållbar livsmedelssektor.